Drukwerk prikkelt de zintuigen: het is tastbaar, kan lekker ruiken en de combinatie van papier met vormgeving geeft de juiste uitstraling aan uw onderneming. Of uw klant nu een visitekaartje, brochure of flyer in handen krijgt: het moet herkenbaar en opvallend eruit zien.
Een huisstijl is een onmisbaar element van uw onderneming. Het maakt een bedrijf herkenbaar en vormt de basis voor alle communicatie-uitingen. Kenmerkend voor een huisstijl is het kleurgebruik, de gebruikte lettertypes en natuurlijk het logo. Wanneer wij voor u een nieuwe huisstijl ontwerpen, zullen wij eerst met u om de tafel gaan zitten om de gewenste uitstraling, identiteit en doelstellingen te bespreken. Daarna is het ontwerp van het logo aan de beurt. De kracht van een goed logo zit in de eenvoud, herkenbaarheid en het kleurgebruik. Verder hoort onder andere bij een (basis) huisstijl ontwerp: briefpapier, visitekaartjes en enveloppen.
Een goed ontwikkelde huisstijl valt op: onderscheidt zich ten opzichte van concurrenten en het geeft een onderneming een gezicht. Door het uitstralen van bepaalde kenmerken bindt een goede huisstijl zich aan de doelgroep.
Het logo is het meest herkenbare element van de huisstijl en bestaat uit een woordmerk en een beeldmerk. Het beeldmerk is vaak het centrale element, wat ook los gebruikt kan worden. Een goed logo is herkenbaar, eenvoudig en tijdloos en is goed leesbaar op zowel groot als klein formaat en in kleur of zwart-wit.
De pay-off is de zin die onder een naam wordt gezet en communiceert waar het bedrijf voor staat (vaak bij niet-beschrijvende bedrijfsnamen). Een descriptor zegt heel kort wát een onderneming doet. Goede pay-offs en descriptors dragen een duidelijke en originele boodschap uit en passen bij de identiteit.
Kleur zorgt voor herkenbaarheid en maakt een emotionele reactie los. Elke kleur heeft zijn eigen associatie, zo staat blauw voor koel, rustig, intelligentie en zakelijkheid. Lettertypes verschillen van modern tot klassiek en van persoonlijk tot zakelijk. De uitstraling van het lettertype en het kleurgebruik moeten overeen komen met de identiteit van de onderneming en de verwachting van de doelgroep.
Stijlelementen zijn losse elementen van een huisstijl, zoals (een gedeelte van) het beeldmerk of een bepaalde opmaak. Stijlelementen zorgen voor subtiele herkenbaarheid. Voor een goede huisstijl geldt dat alle ontworpen materialen herkenbaar zijn: ze horen bij elkaar, vallen op en stralen uit waar het bedrijf voor staat.
Natuurlijk is er nog veel meer mogelijk dan alleen een huisstijl ontwerp. U kunt uw activiteiten en producten bijvoorbeeld ook promoten met een flyeractie of door een brochure. Met een periodieke nieuwsbrief of een magazine kunt u uw klanten op de hoogte houden van uw activiteiten.
Nadat uw huisstijl of drukwerk ontworpen is, moet het natuurlijk ook nog werkelijkheid worden. Dit kan altijd in samenwerking met uw drukkerij waar u al klant bent. Ook kan Effusion u een goede en voordelige drukkerij adviseren.
Wilt u een nieuwe huisstijl of bent u geïnteresseerd in drukwerk ontwerp? Neem dan vrijblijvend contact met ons op om uw wensen te bespreken. In ons portfolio kunt u voorbeelden zien van gerealiseerde grafische opdrachten. Neem contact op